Voorbereiding op weidegang in de lente

Het is weer langer licht buiten, de dagen lijken langer te duren en de zon laat zich steeds vaker zien. Het duurt misschien nog even, maar je voelt het aan alles: de lente komt eraan! Wat is er nou lekkerder dan je paard de hele dag op de wei kunnen zetten in de lente? Lekker in het zonnetje, terwijl jij de dagelijkse werkzaamheden op stal kunt doen. Er kunnen echter gevaren zitten aan het op deze manier abrupt veranderen van het dieet van je paard.

Hoog suikergehalte in voorjaarsgras

Het jonge lentegras bevat een erg hoog suikergehalte. Dit komt doordat er overdag in de zon suikers worden aangemaakt in het gras. Maar, doordat het ’s nachts nog erg koud kan zijn, wordt de stofwisseling van het gras verstoord. De suiker kan dan niet geheel worden afgebroken waardoor er onverwerkte suikers in blijven zitten. Zet jij jouw paard ineens de hele dag op de wei, dan krijgt hij dus grote hoeveelheden onverwerkte suikers binnen. Dit is een plotselinge verandering van het rantsoen wat de stofwisseling van jouw paard kan verstoren.

Mogelijke gezondheidsrisico’s van voorjaarsgras

Een verstoorde stofwisseling kan verschillende gevolgen hebben. Zo kunnen er koliek- en verstoppingsverschijnselen optreden en kan je paard diarree krijgen. Dit komt doordat een verstoorde stofwisseling zorgt voor een verstoring van de darmen. De suikers uit het gras komen in de dikke darm terecht waar ze een disbalans veroorzaken in de bacteriepopulatie. Naast deze problemen die zich voornamelijk in het verteringsstelsel afspelen, kan voorjaarsgras een gezondheidsrisico met zich meebrengen waar je misschien niet direct aan zult denken, namelijk: hoefbevangenheid. Bij deze zeer pijnlijke aandoening is er sprake van een ontsteking in de hoeven. Deze ontsteking kan, als het niet snel door een dierenarts behandeld wordt, zeer extreme gevolgen hebben.

Tips voor weidegang in de lente

De eerste en meest eenvoudige tip is om je paard na een koude nacht pas in de middag op de wei te zetten. Vooral ’s ochtends kan het suikergehalte in het gras namelijk extreem hoog zijn, dit is ’s middags minder. Verder is het belangrijk om het winterrantsoen rustig af te bouwen naar het voorjaarsrantsoen. Zo kan het stofwisselingssysteem van jouw paard wennen aan de grote hoeveelheid suikers en zal het minder tot nauwelijks effect hebben op de stofwisseling. Dit kan bijvoorbeeld door te beginnen met een half uurtje weidegang per dag, en dit iedere week met een half uur te verlengen. Houd als laatste je paard altijd goed in de gaten. Vertoont hij ander gedrag, ziet de ontlasting er anders uit of eet hij minder? Laat dit dan altijd even door een dierenarts checken, zo voorkom je de mogelijke gezondheidsrisico’s die voorjaarsgras met zich mee kan brengen.